Co-citation en Co-occurence

Co-citation en co-occurence zijn alternatieve methodes voor het bouwen van externe links naar content. Dit linkbuilding is een zeer belangrijke factor voor SEO. Maar wat zijn deze twee methodes en wat hebben ze met elkaar te maken? We leggen het uit.

Co-occurence is de aanwezigheid, frequentie en nabijheid van vergelijkbare zoekwoorden op verschillende sites. Bij co-occurence komen keywords op de verschillende sites voor die relevantie hebben met elkaar. Het hoeven niet dezelfde identieke woorden te zijn.

Co-citation komt voor wanneer een site wordt genoemd (niet gelinkt!) door twee verschillende bronnen. Bij co-citation gaat het dus heel sterk om de content. Er hoeft helemaal geen link tussen de twee bronsites te bestaan. Een co-citation relatie bestaat als:

1- de twee sites een gezamenlijke vermelding van dezelfde website maken. Er hoeft dus geen link te zijn.

2- de twee sites een vergelijkbaar onderwerp behandelen. Er hoeven geen keywords te worden gedeeld.

Co-citation is dus een methode om aan te tonen dat een website, de ‘derde’ site waar de twee bronsites naar vermelden, belangrijk is.

Zoals ook in dit artikel worden co-citation en co-occurence meestal gezamenlijk benoemd. De termen zijn inderdaad aan elkaar gerelateerd maar ze zijn ook verschillend. Het is echter belangrijk om te realiseren dat het niet mogelijk is om een co-citation strategie toe te passen die los staat van een co-occurence strategie.

Het zijn twee unieke concepten die steeds meer gewicht hebben in de SEO wereld. Beide helpen sites om meer natuurlijke backlinks te creëren die goed presteren voor Google. Want één ding is zeker: backlinks aanschaffen op malafide sites of sites zonder autoriteit is al van inefficiënt naar averechts gegaan. Een sterke strategist zal dus altijd co-occurence en co-citation in het achterhoofd moeten houden bij het opstellen van zijn SEO plan.

Content is immers king bij Google.