Native Apps vs. PWA. Welke wint de SEO award?

Met een app heeft een merk of bedrijf de beste tools in handen om geoptimaliseerde content aan te bieden aan gebruikers. Het is dé manier om via telefoon of tablet het beste gebruiksgemak te bieden. Op dit moment zijn er twee soorten app’s te onderscheiden:

  • Native apps
  • Progressive web apps

Wat is het verschil tussen deze twee type applicaties? En maakt het uit voor SEO welk type wordt toegepast? Lees verder en kom erachter.

Native Apps

Een native app moet altijd eerst door de gebruiker geïnstalleerd worden. Data laat zien dat nadat een app is geïnstalleerd consumenten zich langer met de app, en dus het bijbehorende merk, bezighouden dan wanneer er alleen een website beschikbaar zou zijn. Dit is natuurlijk enkel het geval als de app technisch goed in elkaar steekt en een goede gebruikservaring heeft. Een native app moet specifiek ontwikkeld en geprogrammeerd worden voor het besturingssysteem van de telefoon.

Het spreekt voor zich dat de ontwikkelkosten van een native app aan de hoge kant zijn. Echter, met een native app kan er gebruik worden gemaakt van alle hardware die het apparaat te bieden heeft zoals de camera en sensoren. En door consumenten een fee voor de app te laten betalen in de webstore kunnen de ontwikkelkosten in sommige gevallen geneutraliseerd worden.

Progressive Web Apps (PWA’s)

Progressive web apps zijn afkomstig van een initiatief van Google.  Anders dan bij een native app hoeft er niets op het apparaat van de gebruiker te worden geïnstalleerd. Een PWA is dan ook niet een applicatie in de traditionele zin van het woord. Het is een aangepaste website die past bij de browser die wordt gebruikt. Het woord ‘progressive’ in de naam is gerelateerd aan het feit dat de website stapsgewijs aangepast kan worden aan de technische specificaties van het gebruikte apparaat. Op het moment dat een PWA wordt geopend dan wordt de ‘schil’ van de app geladen in de cache van de browser. Deze schil bevat het absolute minimum aan HTML, CSS en JavaScript dat nodig is om de website te laten werken.

In tegenstelling tot mobiele websites hebben PWA’s veel voordelen die vergelijkbaar zijn aan die van native apps. Zo kunnen er push-berichten worden verzonden, kan er een icoon op het homescreen worden opgeslagen en kunnen veel functies van een PWA ook zonder internetverbinding nog worden gebruikt.

SEO kansen

PWA’s worden door Google gezien als een volwaardige javascript site. De hoge laadsnelheid van PWA’s heeft een positieve invloed op de gebruikerservaring.  Voor SEO is dit uiteraard een pluspunt. Het is echter nog steeds aan het bedrijf of merk om een sterke online aanwezigheid te ontwikkelen. Als dit succesvol is gelukt dan zullen PWA’s hier zeker een boost aan kunnen leveren. De gebruiker kan altijd zelf besluiten of ze de PWA of de ‘traditionele’ webpagina willen gebruiken.

Voor native apps’s geldt nog steeds dat Google een beetje hulp nodig heeft om naar de juiste content gedirigeerd dient te worden. Is dit eenmaal succesvol gedaan, dan is de data binnen de app heel waardevol voor SEO.

Voor nu verkeren PWA’s nog in de vroege fase van ontwikkeling en distributie. Enkele bedrijven hebben het al geïmplementeerd. Met het toenemende gebruik van mobiel internet zal over een aantal jaar de vraag of je een native app of PWA moet gebruiken niet meer relevant zijn. Je gebruikt dan de website of een webapp.

Tot die tijd zijn PWA’s aan goede aanvulling van mobiele websites.